ثبت موسسه غیر تجاری

ثبت موسسه غیر تجاری

ثبت موسسه غیر تجاری

همانطور که می دانید یکی از انواع شرکت ها ثبت موسسه غیر تجاری است. این نوع شرکت برای انجام اموری غیر از امورتجاری مانند کارهای علمی و ادبی یا امور خیریه یا خدماتی  فعالیت می نمایند.

موسسات غیر تجاری بدوا در قانون تجارت نام برده نشده بودند و با مواد مربوط به قانون تشکیل موسسات غیر تجاری به قانون تجارت پا گذاشتند. مطابق این قانون این موسسات جهت مقاصد غیر‌تجاری نظیر امور علمی ، ادبی ، حقوقی و امثال آن تشکیل می‌شوند، اعم از اینکه تشکیل دهندگان آن مقصد انتفاع را داشته (مثال موسسات حقوقی) یا نداشته باشند (مثال موسسات خیریه).
حداقل شرکا برای ثبت این موسسات ۲ نفر می‌باشد. و میزان سرمایه اختیاری است و می‌توان اصلا سرمایه‌ای معرفی نشود. همچنین اخذ گواهی عدم سوء‌پیشینه برای ثبت موسسات غیر تجاری لزومی ندارد و حتی مدیران و کارمندان دولتی هم در هیئت مدیره این موسسات می‌توانند عضویت داشته باشند.

اصول ناظر به ثبت این موسسات، اصول ثبت شرکت مسئولیت محدود می باشد. نکته حائظ اهمیت آنکه ثبت برخی از موضوعات مربوط به تشکیل موسسات غیر‌تجاری نیازمند اخذ مجوز قبل از فرآیند تاسیس می‌باشد. برای مثال تشکیل موسسات فرهنگی که با کسب اجازه از مرجع وزارت ارشاد و یا ثبت موسسات آموزش زبان‌های خارجه که با اخذ مجوز از مرجع وزارت آموزش و پرورش امکان‌پذیر می‌باشد.

انواع موسسات غیر تجاری

  1. موسساتی که هدف آنها صرفا جلب منافع و تقسیم آن بین اعضای خود نباشد ، به این نوع موسسات اصطلاحا موسسات غیر انتفاعی می گویند. کلیه فعالیتهای اجتماعی از قبیل انجمن های اسلامی و تخصصی و علمی خاص و احزاب و دستجات سیاسی و موسسات خیریه و صندوق های قرض الحسنه در قالب عضو این نوع موسسات هستند.
  2. موسساتی که مقصودهدفشان از تشکیل ممکن است به خاطر جلب منافع مادی و تقسیم منافع بین اعضای خود یا غیر باشد که این نوع موسسات را موسسه غیر تجاری می نامند . این نوع موسسات معمولا در زمینه هایی مانند آموزشگاه های علمی و فنی و کلاس های زبان و مدارس غیر انتفاعی و موسسات گاز رسانی یا ارائه خدمات شهری مانند نظافت و فضای سبز و موارد دیگر در زمینه های فوق فعالیت دارند و موسسین باید پس از ثبت موسسه غیر تجاری خود نسبت به اخذ مجوز های لازم اقدام نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت موسسه غیر تجاری

  1. اخذ دو نسخه تقاضا نامه ثبت موسسه از اداره ثبت شرکتها و تکمیل و امضا توسط شرکا
  2. تنظیم ۲ نسخه اساسنامه همراه با امضای تمامی صفحات توسط کلیه شرکا یا اعضا
  3. تهییه ۲ نسخه از صورتجلسه مجمع موسسین
  4. فتوکپی مدارک شناسایی شرکا
  5. اخذ مجوزهای لازم در خصوص موضوع فعالیت موسسه

 

نکات ثبت موسسه

نکاتی باید در هنگام ثبت موسسه غیر تجاری به آن توجه داشت.

  • برای ثبت موسسه غیر تجاری می بایست حداقل دو شریک وجود داشته باشد.
  • می توان میزان سرمایه را به هر میزانی که باشد قید کرد.
  • بنابر ماده ۵۸۶ قانون تجارت ثبت موسساتی که مقاصد آنان مخالف با انتظامات عمومی یا نامشروع باشد، غیر ممکن است.
  • موسسین موسساتی غیر تجاری از نوع غیرانتفاعی می بایست قبل از ثبت شرکت خود مراتب را از اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی استعلام نمایند و پس از دریافت پاسخ مثبت اقدام به ثبت کنند.

مراحل ثبت موسسه غیر تجاری

  1. تکمیل فرم تقاضانامه + امضاء آن توسط کلیه شرکاء
  2. تنظیم صورتجلسه موسسین + امضاء آن توسط شرکاء
  3. تنظیم اساسنامه + امضا کلیه شرکا
  4. مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها به نشانی sherkat.ssa.ir
  5. تکمیل اطلاعات درخواستی در سامانه

شایان ذکر است درصورت داشتن هرگونه سوال یا ابهامی می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی امیران تماس بگیرید.امیران با سابقه ترین موسسه در زمینه ثبت شرکت در کرج می باشد.

 

مطالب مرتبط

لوگو ثبت امیران

موسسه ثبتی و حقوقی امیران با شماره ثبت 2980 کلیه خدمات ثبت شرکت ، ثبت برند، اخذ رتبه و گرید و همچنین اخذ کارت بازرگانی را با وکلای پایه یک خود انجام می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه


اخرین اخبار و مقالات ما را در ایمیل خود دریافت کنید